שאלה: בהמשך למה שדיברתי עם הרב בטלפון, אילו כלים נותן לימוד הגמרא חוץ מפיתוח השכל (שזה לכאורה אפשרי גם ע"י לימוד חשבון או חוכמות אחרות ) ז"א מה החשיבות הרוחנית של לימוד הגמרא?
נכון שלימוד הגמרא הוא חלק מלימוד התורה , אבל אולי עכשיו שיש לנו את כתבי בעל הסולם כבר אנו לא נצרכים ללמוד גמרא?
תשובה: א) שמעתי מאדמו"ר הברכת שלום זצ"ל כמה פעמים - שרק אלו שזכו ללמוד בישיבות גמרא כפי שצריך, יוכלו לגשת לחכמת הקבלה עם הכלים הנכונים. כי חכמת הקבלה היא מסובכת מאד, וצריך כלי הבנה עמוקים לצורכה.
ב) גם הבנת חלק הנגלה של התורה על בוריו, דהיינו תרי"ג המצוות כפי שצריך בחלקן ההלכתי, הוא רק ע"י לימוד הגמרא, כי שם הוא המקור ההלכתי.
ג) בודאי שגם בגמרא יש מאור דקדושה המקרב לב האדם לאביו שבשמים, אבל מבחינה זו בודאי שפנימיות התורה עדיפה, היות ובה המאור מגולה יותר.
לסיכום: מן הצד הרוחני גם יש חשיבות בלימוד הגמרא, באשר הוא המכין ללימוד הקבלה, באשר הוא המקור ההלכתי, באשר גם בו יש מאור. אבל ודאי שאדם שזמנו מצומצם ואין לו אפשרות ללמוד, אלא או גמרא או פנימיות, אני ממליץ לו ללמוד פנימיות, אולם עליו ללמוד גם הלכה באופן יסודי ומתמיד.
בכבוד רב
נכון שלימוד הגמרא הוא חלק מלימוד התורה , אבל אולי עכשיו שיש לנו את כתבי בעל הסולם כבר אנו לא נצרכים ללמוד גמרא?
תשובה: א) שמעתי מאדמו"ר הברכת שלום זצ"ל כמה פעמים - שרק אלו שזכו ללמוד בישיבות גמרא כפי שצריך, יוכלו לגשת לחכמת הקבלה עם הכלים הנכונים. כי חכמת הקבלה היא מסובכת מאד, וצריך כלי הבנה עמוקים לצורכה.
ב) גם הבנת חלק הנגלה של התורה על בוריו, דהיינו תרי"ג המצוות כפי שצריך בחלקן ההלכתי, הוא רק ע"י לימוד הגמרא, כי שם הוא המקור ההלכתי.
ג) בודאי שגם בגמרא יש מאור דקדושה המקרב לב האדם לאביו שבשמים, אבל מבחינה זו בודאי שפנימיות התורה עדיפה, היות ובה המאור מגולה יותר.
לסיכום: מן הצד הרוחני גם יש חשיבות בלימוד הגמרא, באשר הוא המכין ללימוד הקבלה, באשר הוא המקור ההלכתי, באשר גם בו יש מאור. אבל ודאי שאדם שזמנו מצומצם ואין לו אפשרות ללמוד, אלא או גמרא או פנימיות, אני ממליץ לו ללמוד פנימיות, אולם עליו ללמוד גם הלכה באופן יסודי ומתמיד.
בכבוד רב
אברהם מרדכי גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה