ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

חלומות

שאלה: ראשית ברצוני להודות שוב על הפעם הקודמת ששאלתי שאלה שהצליחה לתת לי כיוון.
הפעם יש לי שאלה שהרבה זמן מעסיקה אותי ולא נתקלתי בידע על התחום בקבלה. השאלה שלי עוסקת בתחום החלומות. האם לחלומות יש משמעות? או מה הם בכלל.
אני פונה אלייך מסיבה שלפני כחודש חלמתי חלום ובו שן קדמית נפלה לי וראיתי את עצמי ללא שן במראה בחלום.
סיפרתי לאימי שתזכה לחיים ארוכים על החלום וזאת אמרה לי - חלום טוב חלום שלום.
אך מקרובי סיפרו לי שחלום מעין זה מודיע כביכול על הפטרותו מהעולם של מישהו קרוב.
ובאמת לאחר כמה ימים קרה שסבתי נפטרה מן העולם למרות שהייתה חולה אבל עצם החלום הביא בי הקשר.
כבוד הרב אין ברצוני להתעסק במיסטיקה או כל העניינים שלא קשורים לדת אך בכל זאת אף פעם לא נתנה לי מענה התורה מה הם החלומות והאם יש להן משמעות. אני מעלה את השאלה מכיוון שחזר לי שוב אותו החלום לכן הוא מעלה בי חרדות.
חשוב לי לציין את העובדה שבה אני מאמינה שאין עוד מלבדו ואני מתקשה להאמין שהחלום נותן כביכול לי לאדם הפשוט תקשורת רוחנית.
אם תואיל בטובך להשיב לי מענה מה הוא פירושו של חלום אודה לך מאוד כדי להתיר ממני חרדות שווא
תשובה: בענין החלומות מצאנו ב' שיטות:
א) מצד אחד בתורה עצמה ישנה התיחסות לחלומות, כאל מסר נבואי במדה מסוימת, כפי שרואים לגבי חלומות יוסף, שהוו כמין נבואה על אשר יתרחש בעתיד. וכן חלומות פרעה, וחלומות שר המשקים ושר האופים, שכל אלו הוו מסרים מלמעלה, לאשר עומד להתרחש בעתיד. ולכן יש שרשרת גדולה של גדולי ישראל, שכן התיחסו לחלומות, כאל מסר שהשי"ת רוצה להעביר לאדם. וכן התאמצו לפתור חלומות. ובכלל זה דברי האבן עזרא ז"ל לגבי פתרון החלומות ע"י יוסף, וז"ל:
"וטעם הלא לאלהים פתרונים - כי פתרון החלומות לשם הוא. כי הוא יודע העתיד והראה בחלום מה יהיה למי שירצה. ואם אני אפתר אותו לטוב או לרע לא יועיל ולא יזיק. ואחר שהדבר כן ולשם פתרון כל החלומות, אל תחושו שתספרו חלומותיכם לי. והדעה של כל החלומות הולכים אחר הפה - דברי יחיד". עכל"ק.
ב) לפי הכתוב בזכריה (י' ב') "כִּי הַתְּרָפִים דִּבְּרוּ אָוֶן וְהַקּוֹסְמִים חָזוּ שֶׁקֶר וַחֲלֹמוֹת הַשָּׁוא יְדַבֵּרוּ": היינו שאין בחלומות ממש.
וכן מצאנו בגמרא: "כל החלומות הולכים אחר הפה", היינו כפי מה שפותרים אותם, כך מתקיים אח"כ. ואם פותרים לטוב, אזי יתקיים טוב, ואם ח"ו להפך, אזי יתקיים להפך. ולפי"ז אין ממשות כלל בחלומות, אלא שהאדם לפי מה שהוא מבין ופותר, כך מוליך את עצמו.
ויכול אני לומר, שרבותי לבית אשלג לא התיחסו כלל לחלומות, ולא נשמע בבית מדרשינו ענין כזה כלל, ולא תפס מקום כלל, ואף עשו מענין זה ממש בדיחה. ולכך דעתי נוטה, שאין להתיחס כלל לחלומות, ולנסות להבין מסרים שונים, כאלו או אחרים, כי ממילא האדם צריך להשתדל לעשות תשובה כל ימיו, ומה יעלה או יוריד חלום זה או אחר. ויותר אנו צריכים להחרד, כאשר אנו עושים ביקורת על עצמינו, לראות את מצבינו, ולא מחלומות.
לכן את צריכה להחליט לאיזו שיטה את יותר נמשכת, ונראית בעיניך יותר הגיונית, אם לראשונה או לשניה. ולפי"ז לנהוג.
בכבוד רב
אמג

אין תגובות: