ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

ישועה

שאלה: כבוד הרב שלום וברכה.
אודה לך אם תוכל בטובך לענות לי על כמה שאלות.
א) מה מרמז השם יהושע בפנימיות?
ב)מדוע בסוף פרשת דברים (ג' כא') נוספת ו' ליהושע "יהושוע"?
ג)מה מרמז המושג ישועה? (בפנימיות בחיצוניות)
תשובה: המושג ישועה בחיצוניות ובפנימיות משמעותו גאולה מן האויבים המצרים לאדם. אלא בחיצוניות מדובר על אויבים חיצונים, כגון האויבים של עם ישראל וכדומה, ובפנימיות מדובר על האויבים הפנימיים שהם הרצונות דקבלה של האדם. שהאדם יוכל לשלוט עליהם, ולהכניע אותם תחת מלכות הבורא יתברך, ולשמש בהם רק בכדי לגרום נחת רוח לבורא יתברך.
בהקשר לתשעה באב שבו נחרבו בתי המקדש, ג"כ ישנם ב' הסתכלויות אלו, בחיצוניות נעשה חורבן טוטאלי של בתי המקדש שהוו את נקודת המרכז של מלכות ישראל בארץ ישראל, ועם ישראל גלו, והיו נתונים למשיסה להרג ואובדן באכזריות הגדולה ביותר בתולדות האנושות, וזה כולל גם את שואת יהודי אירופה. וכל זה ארע מטעם הדרדרות מוסרית של היהודים, בכל דור לפי ערכו וענינו. וכיון שמרדו במלכות ה', מיד העמיד השי"ת עליהם את הגוים.
ומן הצד הפנימי כל אדם צריך להיות בית מקדש שבו שורה השכינה, ומכיון שהאדם חוטא, לכן השכינה מסתלקת ובית המקדש נחרב. ויותר מזה, כל הפוגרומים שעשו הגוים ליהודים, עושה הגוי שבאדם ליהודי שבאדם, כי רוצה להשמיד כל נקודת יהדות אמיתית, ולכלותה מעל פני האדמה.
בכללות השם יהושע מורה על הישועה התלויה בשם יה"ו. השם יה"ו אינו שלם כפי שצריך להיות י-ק-ו-ק, מטעם שבשיתא אלפי שני אין אפשרות לתקן את המלכות עצמה, אלא רק בחי' ט"ר שבמלכות, לכן נמצא שכל הישועה היא רק בבחינה זו.
בחינה שלימה רמוזה במספר ת', 400, מטעם שכוללת את כל חו"ב תו"מ. אבל בחינה שאינה מושלמת היא רק ש"ע, דהיינו 370, מטעם שאסור לקבל את בחי' הג"ר שבה, והג"ר רמוזים במספר שלשים החסר מארבע מאות. ועל זה מורה יה"ו ש"ע. לרמז שפני משה כחמה ופני יהושע כלבנה, כלומר יחסית לאור האלוקות שמשה רבנו המשיך, היה אורו של יהושע קטן יותר.
מדוע כתוב פעם אחת בתורה (דברים ג') יהושוע עם ו'?
(כא) וְאֶת יְהוֹשׁוּעַ צִוֵּיתִי בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר עֵינֶיךָ הָרֹאֹת אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם לִשְׁנֵי הַמְּלָכִים הָאֵלֶּה כֵּן יַעֲשֶׂה יְהֹוָה לְכָל הַמַּמְלָכוֹת אֲשֶׁר אַתָּה עֹבֵר שָׁמָּה:(כב) לֹא תִּירָאוּם כִּי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם הוּא הַנִּלְחָם לָכֶם:
שוע מרמז על שר, שררה, אולי מטעם שכאן השי"ת נותן ליהושע שררה, ומודיע לו שיצליח במלחמותיו.
בשורות טובות
ידידך
אברהם מרדכי גוטליב

אין תגובות: