שאלה: מדוע המבול השמיד גם את החיות? בעצם הוא השמיד את כל היקום כולו, כמ"ש: "ואני הנני מביא את המבול מים לשחת כל בשר אשר בו רוח חיים מתחת לשמים, כל אשר בארץ יגווע", ז"א שלא נשארו גם החיות, העופות והבהמות. מה הסיבה לכך?
תשובה: אומר רבינו בעה"ס - שכל הדומם צומח וחי שיש בבריאה, באים למעשה בשביל האדם ולשירות האדם. אין להם ערך עצמי, אלא הכל בשביל האדם. וכל המצב שלהם מותנה ונערך על פי מצבו של האדם. ולכן כתוב: "כי השחית כל בשר את דרכו על פני האדמה". דהנה בסוף פרשת בראשית כתוב: "אמחה את האדם אשר בראתי מעל פני האדמה, מאדם ועד בהמה עד רמש ועד עוף השמים". אומר רש"י במקום: למה גם בהמה וחיה? - אף הם השחיתו את דרכם. האדם השחית את טבעו, דה"אלוקים עשה את האדם ישר, והמה ביקשו חשבונות רבים", דהיינו האדם לא הלך לפי היושר, לפי הטבע שהיה צריך ללכת בו בכדי לבוא לדבקות ה', לכן גם הטבע כולו שמסביבו, הדומם, צומח חי, גם שם היו סטיות מן המוסכמות הטבעיות, מהמסגרות הטבעיות שלהם. ואלו הם דברי רש"י: אף הם השחיתו את דרכם. עוד פירוש אחר אומר רש"י - הכל נברא בשביל האדם וכיון שהוא כלה, מה צורך באלו? נמצא יש כאן שתי נקודות: א. המצב הטבעי של הדומם הצומח והחי מותנה במצב האדם, וכיון שהוא השחית את דרכו, גם כל הטבע שמסביב התקלקל לחלוטין. ב. הדומם הצומח והחי נבראו בשביל האדם, ואין להם ערך בפני עצמם. ולכן כשהקב"ה מוחה את האדם, הוא מוחה את הדומם הצומח והחי ששרתו אותו, ז"א כל המערכת צריכה להעלם כי אין בה צורך.
ונשאר רק נח צדיק תמים שנכנס לתיבה, כלומר למדרגת האמונה, והוא אמור להקים עולם חדש, עם דומם צומח וחי חדשים שמתאימים למערכת יותר מתוקנת.
תשובה: אומר רבינו בעה"ס - שכל הדומם צומח וחי שיש בבריאה, באים למעשה בשביל האדם ולשירות האדם. אין להם ערך עצמי, אלא הכל בשביל האדם. וכל המצב שלהם מותנה ונערך על פי מצבו של האדם. ולכן כתוב: "כי השחית כל בשר את דרכו על פני האדמה". דהנה בסוף פרשת בראשית כתוב: "אמחה את האדם אשר בראתי מעל פני האדמה, מאדם ועד בהמה עד רמש ועד עוף השמים". אומר רש"י במקום: למה גם בהמה וחיה? - אף הם השחיתו את דרכם. האדם השחית את טבעו, דה"אלוקים עשה את האדם ישר, והמה ביקשו חשבונות רבים", דהיינו האדם לא הלך לפי היושר, לפי הטבע שהיה צריך ללכת בו בכדי לבוא לדבקות ה', לכן גם הטבע כולו שמסביבו, הדומם, צומח חי, גם שם היו סטיות מן המוסכמות הטבעיות, מהמסגרות הטבעיות שלהם. ואלו הם דברי רש"י: אף הם השחיתו את דרכם. עוד פירוש אחר אומר רש"י - הכל נברא בשביל האדם וכיון שהוא כלה, מה צורך באלו? נמצא יש כאן שתי נקודות: א. המצב הטבעי של הדומם הצומח והחי מותנה במצב האדם, וכיון שהוא השחית את דרכו, גם כל הטבע שמסביב התקלקל לחלוטין. ב. הדומם הצומח והחי נבראו בשביל האדם, ואין להם ערך בפני עצמם. ולכן כשהקב"ה מוחה את האדם, הוא מוחה את הדומם הצומח והחי ששרתו אותו, ז"א כל המערכת צריכה להעלם כי אין בה צורך.
ונשאר רק נח צדיק תמים שנכנס לתיבה, כלומר למדרגת האמונה, והוא אמור להקים עולם חדש, עם דומם צומח וחי חדשים שמתאימים למערכת יותר מתוקנת.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה