שאלה: לכבוד הרב שלום,
במאמר הפתיחה לשיחות קודש כרך ד (למטה) כותב הברכת שלום: "כי הכלל הוא שאין התחתון יכול לפעול על העליון, רק ההפך העליון יכול לפעול על התחתון" - שאלתי: מה הכוונה? והאם מעולם העשייה, בחינה ד', אנו מסוגלים להשפיע על העולם העליון? אם לא, עבור מה אנו פועלים מלמטה?
תודה
תשובה: מדובר באדם אחד, הבחינה העליונה היא הבחינה ששולטת אצלו, וקובעת איך יראו כל הבחינות התחתונות.
אבל לגבי שאלתך האם אנו יכולים לפעול בעליונים? תשובה: התחתון יכול לתרום דבר אחד לעליונים, שאינו קיים בעליונים, והוא חסרון וכאב ויסורים, כי בעליון יש שלימות ולא את כל הנ"ל. אבל החסרון הזה שהתחתון נותן הוא חשוב, דלפי החסרון של התחתון העליון מאיר את אורו.
אברהם מרדכי גוטליב
במאמר הפתיחה לשיחות קודש כרך ד (למטה) כותב הברכת שלום: "כי הכלל הוא שאין התחתון יכול לפעול על העליון, רק ההפך העליון יכול לפעול על התחתון" - שאלתי: מה הכוונה? והאם מעולם העשייה, בחינה ד', אנו מסוגלים להשפיע על העולם העליון? אם לא, עבור מה אנו פועלים מלמטה?
תודה
תשובה: מדובר באדם אחד, הבחינה העליונה היא הבחינה ששולטת אצלו, וקובעת איך יראו כל הבחינות התחתונות.
אבל לגבי שאלתך האם אנו יכולים לפעול בעליונים? תשובה: התחתון יכול לתרום דבר אחד לעליונים, שאינו קיים בעליונים, והוא חסרון וכאב ויסורים, כי בעליון יש שלימות ולא את כל הנ"ל. אבל החסרון הזה שהתחתון נותן הוא חשוב, דלפי החסרון של התחתון העליון מאיר את אורו.
אברהם מרדכי גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה